
The Public Sphere and 
Satellite Television 
in North Africa 



 



The Public Sphere and 
Satellite Television  
in North Africa: 

Gender, Identity, Critique 

By 

Ratiba Hadj-Moussa 
 
 



The Public Sphere and Satellite Television in North Africa:  
Gender, Identity, Critique 
 
By Ratiba Hadj-Moussa 
 
This edition first published 2018  
 
Translation from the French of La télévision par satellite au Maghreb et 
ses publics: espaces de résistance, espaces critiques 
(Grenoble: PUG, 2015) 
 
Cambridge Scholars Publishing 
 
Lady Stephenson Library, Newcastle upon Tyne, NE6 2PA, UK 
 
British Library Cataloguing in Publication Data 
A catalogue record for this book is available from the British Library 
 
Copyright © 2018 by Ratiba Hadj-Moussa 
 
All rights for this book reserved. No part of this book may be reproduced, 
stored in a retrieval system, or transmitted, in any form or by any means, 
electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without 
the prior permission of the copyright owner. 
 
ISBN (10): 1-5275-0367-4 
ISBN (13): 978-1-5275-0367-0 



 

 

For Clara 
For Zina 

 





 

 

TABLE OF CONTENTS 
 
 
 
Acknowledgments ...................................................................................... ix 
 
Chapter One ................................................................................................. 1 
Satellite Television: The Power of Small Things 

Framing: Temporal Coordinates ............................................................ 5 
Diffusion and Appropriation; Law and “Raison d’État” ...................... 10 
Revenge of the “Parabolés” ................................................................. 14 
The Grace of the Parabolas .................................................................. 16 
The Power of Small Things ................................................................. 17 
Methodology: Sociology and Ethnography ......................................... 19 
Organization of the Book ..................................................................... 25 
 

Chapter Two .............................................................................................. 29 
On Publics and Public Spheres: Politics Otherwise 

Banality and the Public Sphere ............................................................ 30 
From the Megalopolitan Poor to Television Publics ............................ 36 
Television Publics ................................................................................ 42 
On the Public ....................................................................................... 48 
Conclusion ........................................................................................... 54 
 

Chapter Three ............................................................................................ 56 
Public and Private: A "Grand Dichotomy"? 

The Question of Public and Private: Origin and Teleology ................. 57 
Thinking Public-Private Linkages ....................................................... 57 
The Houma .......................................................................................... 61 
Television and the Houma ................................................................... 65 
The Home, the Family, and the World ................................................. 69 
Gender Relations and the Truths of Languages ................................... 82 
Television, Women, and the Public Sphere ......................................... 89 
Conclusion ........................................................................................... 92 
 

  



Table of Contents 

 

viii

Chapter Four .............................................................................................. 94 
With the Parabolas: Across Identities 

National Belonging, Democratic Identification ................................... 96 
Political Identities ................................................................................ 97 
“Customs and Traditions”: The Heart of Culture? ............................. 100 
Arabness ............................................................................................ 102 
Variations ........................................................................................... 104 
Islamicities Across Time: Openings and Closures ............................. 109 
The Month of Months: Ramadan, Nostalgia, and Globalized Islam ..... 118 
Identity: Past and Present ................................................................... 122 
Conclusion ......................................................................................... 129 
 

Chapter Five ............................................................................................ 131 
On Ordinary Critique, or the Conjuration of Invisibility 

Other Critique .................................................................................... 135 
On Distance ........................................................................................ 137 
Passing Through Modernity: Generations of Critique ....................... 144 
Confidence and Credibility ................................................................ 146 
The “Flash” and Good Analysis ......................................................... 148 
Visibility and Transparency ............................................................... 154 
Comparison: Judging and Reasoning ................................................. 158 
Intercrossing Perspectives on Satellite Television ............................. 160 
All the Possibilities ............................................................................ 163 
Conclusion ......................................................................................... 165 

 
Conclusion ............................................................................................... 168 
 
Bibliography ............................................................................................ 177 
 
Index ........................................................................................................ 201 
 



 

 

ACKNOWLEDGMENTS 
 
 
 
The idea of writing this book came to me in the mid-1980s, from 

seeing the cables that came off large parabolic dishes tucked onto the 
balconies of buildings, stretched across courtyards and streets and passed, 
like vines, from one building to another, one house to another. These new 
intruders, which spread out across the space, didn’t seem to bother anyone 
(or hardly); on the contrary, they received constant attention, because to 
have access to the end of one was to be among the fortunate few. Today, 
almost everyone has their own cable and their own “parabola”, turned in 
the direction of their choice. Between those two moments many things and 
events have passed, and this book bears the traces. With the onset of the 
Arab Spring it seems that we have passed from one era to another. I say “it 
seems”, because studies in communications generally tend to follow the 
latest occurrences, without asking about the ways that the arrival of a new 
form of media can profoundly affect a society. This book hopes to 
contribute to reflection on the capacity of media to generate major changes 
in society, even if these are not immediately visible and are sometimes 
attributed to other causes than the media. It also proposes a deep analysis 
of the relationships between the “public” and satellite television in a 
period that preceeded the Tunisian Revolution, and helps interrogate the 
presentism that seriously affects media studies in the Arab world, and the 
frenetic need “to kill or ignore the past”, even the recent one, just to suit 
“the flavor of the day”—that is, just to be read and understood. This says 
much about our state of intellectual dependence. This study belongs to 
slow science, which takes its time in understanding the emergence of 
things and their developments. And it is also a book whose thesis argues 
for the existence of a television public in non-democratic societies, a 
public that certainly is fluid and uncertain, but which allows us to 
understand how the political functions and appears thanks to ordinary 
gestures, the everyday and “little nothings”. In short, as is said so often 
these days, “politics from below”. By linking analysis to theory and to 
description, this book shows that “small objects”, like watching satellite 
television, help to show what is at work in the social fabric. That said, 
contemporary televisual practices are worth analyzing, to show new 
dynamics which are anchored in national or transnational television 
production in North Africa, but which continue to involve satellite 



Acknowledgments 

 

x

television. Finally, this work contributes to the study of media in North 
African societies, which are admittedly lacking in comparison to other 
regions of the world, including the Middle East. 

 
Several institutions have supported me in this project: the Social 

Sciences and Humanities Research Council of Canada, the American 
Institute of Maghrib Studies in the USA, and the Faculty of Arts and 
Professional Studies at York University in Toronto. 

I would not have been able to access my many fields of research 
without the “intermediaries” who allowed me to meet the participants in 
this research. From Montréal, Naima Bendris arranged my first contacts in 
Morocco. In the field, the Bendris family, especially Khadija Bendris, 
welcomed me as one of their own and let me have a home from which I 
could extend my fieldwork and move to other sites in Morocco. I 
particularly want to thank the families who welcomed me in Tangiers, the 
Mohammeds and I’timads. François Navez-Bouchanine gave my work a 
new impetus by arranging my entry to worlds I would otherwise have had 
no access to. From Quebec, Nourredine Mnasri introduced me to his 
Tunisian friends, and especially to Aberrahmane Ben Marbrouk, who 
opened his home to me and took me into his confidence. Hamida Guidich 
was my guide in the southern suburb of Tunis and, with a smile, helped 
me discover its “hidden transcripts”. My knowledge of the northern suburb 
is owed to Faten and her family. In Algeria, I owe a particular debt to 
Hafida Hadj-Moussa and Omar Mahfouf for their unreserved support. 
Hafida, an extraordinary advocate, more than once put me back on track 
when I was going in circles. I cannot name all the people who made 
connections to others, nor all the participants in this work, which lasted 
more than a decade. But I have not forgotten them. Without them and their 
trust, this work would not have been possible. My thanks. 

Yacine Daddi Addoun, Ahlam El Mazani, and Fatima-Zohra Bendjelloun 
helped me to transcribe the interviews. Jonathan Adjemian’s translation 
keeps the spirit of the original writing, shaping it with finesse and 
precision. I thank him for this and also for his remarkable work on the 
technical aspects and index of the book. His support has been precious. 

Marc Vernet and Françoise Collin read preliminary versions of the first 
chapters. Their generous and vigilant readings allowed me to revise certain 
of my proposals. François Collin was, throughout the year that we were 
neighbours, the “Arendtian guardian” of the public sphere. Our discussions 
nourished my reflections and encouraged me to pursue them further. 

Karine Côté-Boucher, Johan Giry and David Moffette came through 
for me in the final hours. Thank you to them for agreeing to read the 



The Public Sphere and Satellite Television in North Africa 

 

xi

“almost” final versions of several chapters, following their logic but 
providing rich, lively and (in Karine’s case) long commentary. Marc-
André Lessard ran the distance and read all of the chapters. Many of his 
suggestions have been incorporated. I thank him for the finesse of his 
suggestions and for his collegial, friendly, and unique support over all 
these years. 

By inviting me to present my project in Cairo and Beirut, Seteney 
Shami of the Social Research Council unknowingly encouraged me to 
continue to reflect on the public sphere across the Arab world and not only 
in the Maghreb. Chris Berry has been my “discussant” and “impresario” 
for a decade. The meetings in Berkeley and Chicago to which he invited 
me were moments of extraordinary intellectual exchange and, beyond this, 
were salutary for the course of my project. Michel Marie has, for many 
years now, facilitated the dissemination of my work by, among other 
things, organizing a series of presentations at the Roger Odin Chair of the 
University of Paris III at a key turning point in the project. 

I thank Bernard Miège and Pierre Moeglin, series editors at the Presses 
Universitaires de Grenoble, for their enthusiasm for my project. It is in 
part thanks to them that this book can appear in English as well. 

I also thank the editorial team at the Presses Universitaires de 
Grenoble, and particularly Ségolène Marbach for her support through the 
twists and turns of production and administration. I thank her for 
facilitating communication with the team at Cambridge Scholars Press. 
Theo Moxham of CSP also should be singled out for his skill in listening 
and willingness to face all challenges, and for hosting my book in his 
collection. 

 
Finally, my gratitude goes to Geneviève Laurier and Victor Tsai. They 

know why. Clara has accompanied me with her light and luminous 
presence; she made the writing of this book an experience to cherish. 

 
 
 



 

 

 
 
 
 
 

 
 

“European thought is at once both indispensable and inadequate in 
helping us to think through the experiences of political modernity 
in non-Western nations, and provincializing Europe becomes the 
task of exploring how this thought—which is now everybody’s 
heritage and which affects us all—may be renewed from and for 
the margins. But, of course, the margins are as plural and diverse as 
the centres.” 

(Dipesh Chakrabarty, 2000, p. 16) 
 



CHAPTER ONE 

SATELLITE TELEVISION:  
THE POWER OF SMALL THINGS 

 
 
 
Why and how do North Africans watch satellite television? These 

questions motivated me to write this book. What people do with satellite 
television, the ways they react to it, what they say about it, and the choices 
it prompts them to make all expose key issues in their societies. An 
individual’s history with television extends beyond the person who is 
telling it, to intertwine with other realities which intersect and feed into 
each other. Watching and speaking about television are actions that take 
place in relation to other spaces apart from the one where the television is 
located, and to other representations than the ones with which they are 
usually associated. These actions and representations are not limited to the 
concrete space in which they are inscribed, although as they unfold they 
remain connected to that space. This book examines satellite television in 
the Maghreb, its uses, and the relations it weaves between sites that 
include the home, the neighbourhood, the café, the workplace, etc., and 
looks at the type of public sphere from which it emanates. We will not be 
able to avoid consideration of the public sphere if we want to understand 
how television in general, and satellite television in particular, resonates 
with the issues at play in society. 

It seemed a necessary first step to put the public sphere into question, 
not only to frame the empirical object, satellite television, but also to 
discuss commonly used concepts and to consider their applicability to the 
societies under study. I do not intend to provide a review of the genealogy 
of the concept of the public sphere, but in order to understand how public 
spheres function in the Maghreb it seemed important to avoid certain 
theoretical dead-ends. The concept of the public sphere is too complex to 
be used without taking precautions, and it needs to be reconsidered in 
relation to local realities. As Bernard Lahire writes: “Because, despite a 
certain plasticity that allows it to support certain analogical transfers, a 
sociological concept is weighed down by all the sociohistorical concepts 
that it has helped to clarify, and has no meaning outside of its renewed 



Chapter One 
 

2

relation to new contexts, on the one hand sociological work cannot be seen 
simply as the intuitive application of sociological rationales, elaborated by 
others, to realities that have not been scientifically constructed; and on the 
other hand, one cannot hope to advance knowledge of the social world by 
theorizing from theories without passing through empirical inquiry” (2007, 
p. 77, tr.). This reflection helps point us towards the comprehensive 
conception of the public that I defend here, one that is freed from 
normative hierarchies and takes better account of its dynamics. This 
conception gives my approach its meaning and direction. 

Since the Arab revolutions of 2011, new media have provoked interest, 
drawing attention to an Arab world finally awaking to itself. Driven by the 
contingency of events, these media have taken front stage to such a degree 
that they give the impression of having been spontaneously self-created. 
Does the expression “Web revolution” have explicative value, or has it 
rather served to eclipse the people who took to the streets demanding “the 
fall of the regime”? The fieldwork this research is based on ended in 2009, 
but connections can clearly be made to 2011, since in this research media 
are already a central dimension in the understanding of Arab societies. 

A considerable number of studies since 2011 have focused on new 
media, including the Web and its many applications (Facebook, Twitter, 
etc.), but they have excluded satellite television, which scarcely two 
decades earlier was seen as a part of the range of new media. Why limit 
this study to 2009? One reason is data saturation, and the continued 
presence and influence of satellite television in the audiovisual landscape 
of the Maghreb. Its centrality during the 1990s and 2000s and the role it 
played in shifting mentalities, particularly political mentalities, were 
decisive and hard to ignore. This work documents and problematizes this 
media’s nature and influence. Although the fieldwork ended in 2009, the 
argument this book makes for the central place of satellite television in 
these societies is still relevant—although today this centrality must be 
combined with a new but anticipated element, the articulation of satellite 
television with other new media including mobile telephones and the 
Internet, a dynamic already noticed during the 2008 protests in Tunisia and 
especially in Morocco (Hadj-Moussa, 2013). 

The enthusiastic linking of revolutionary dynamics to the role played 
by cyberspace has often simplified complex realities, although some recent 
studies have happily addressed this failing. The example of Tunisia, where 
the Arab Spring began, helps to clarify the impact of the arrival of the 
Internet and its effect on satellite television, which became the poor 
relative of a highly visible cyberspace often operated from outside the 
country. Romain Lecomte (2013), in examining data on the level of 



Satellite Television: The Power of Small Things 
 

3 

Internet penetration in Tunisia (36.8% in 2010 and 41.4% in 2012) 
published in a report by the International Union of Telecommunications, 
criticizes the methodology used and its consequences for the way reality is 
interpreted. The figures he provides show that, compared to the other 
countries of the Maghreb, Tunisian “publinets” (cybercafés) “saw only 
weak development” between 1987 and 2011 (ibid., 31). He pertinently 
notes that the Tunisian Centre-West, the region where the popular uprising 
began, had a connection rate of 7.7%, compared to 26.3% in Greater 
Tunis. Unequal access to the Internet distinguishes “rich Arab countries” 
in comparison to the others, but it also affects the different regions of a 
single country. None of the three countries of the Maghreb has addressed 
this inequality.1  Still more important for Lecomte, data describing the 
most-used media during the revolution shows the problems that an 
overeager interpretation of a “Revolution 2.0” can lead to. In fact, a study 
on the use of different media during the Arab Spring in urban areas, 
generally the most connected, shows that 56% of Tunisians identified 
Facebook and Twitter as the social media sites they used the most, while 
82% named satellite television as the media they most often used to inform 
themselves (ibid., 32). The case of Egypt, where new media seem to have 
had a more important impact, shows the same thing. There too, according 
to a study of 1,000 protesters in Tahrir Square, “less than half (42%) 
reported having used Facebook as a tool for protest […] Roughly nine 
interview subjects out of ten (92%) reported that they referred to satellite 
television and eight out of ten (82%) used telephones” (ibid., 32). All of 
this indicates that, during the key moments of the protests, the Internet did 
not surpass the telephone, and even less so satellite television. Satellite 
television continues to be a “social fact”, with all this entails. If its 
interactions with other media during the revolution need to be 
documented, so should the ways it functions in everyday life, in the 
calmness of the ordinary. It is precisely there that we will be able to 
glimpse the effects of change and newness that are so celebrated by 
methodological spontaneism. 

This book does not argue for the effects of media on the public sphere, 
since they are constitutive of it, but it rather considers the articulations 
they construct throughout the social fabric, the possibilities they open and 
the limits that they pose. The intensity of discussion on this subject reflects 
the hopes inspired by the notion of the public sphere; it gives glimpses of 
the possibility of democratizing, from below, regimes largely closed to 
                                                           
1 Unequal access is notably identifiable by level of education, knowledge of 

dominant languages used on the Web (English in particular), and the poor 
quality of connection and speeds in semi-urban and rural regions. 



Chapter One 
 

4

contestation, and also of making visible unanticipated practices, newly 
revealed by contact with the rest of the world. Attempting to grasp the 
meaning of this requires an often implicit retracing of the processes of 
democratization and ways of constituting living together. The enthusiasm 
and hope born of the revolutions in Tunisia and Egypt and the popular 
protests in many other Arab countries make the public sphere, more than 
ever, centrally in play. 

There is, of course, no public sphere without a public. There has been 
hardly any research on this subject in the Arab world, not even for the 
Middle Eastern countries that have increasingly interested researchers 
since the arrival of Arab satellite television. Marc Lynch’s Voices of the 
New Arab Public: Iraq, al-Jazeera, and Middle East Politics Today 
(2006), the most comprehensive study to date, takes a classic approach to 
the public, privileging media professionals and the actions of political 
movements such as the Islamists. Lynch’s view of the “New Arab Public” 
is more macro-political than sociological or anthropological. Nonetheless, 
he is one of the first in Media Studies to have revisited and criticized the 
notion of the “Arab street”, generally understood as a compact and 
directionless mass. 

There are numerous studies of Arab satellite television, mostly in 
English, but in them the idea of Arab publics remains largely unthought or 
is based on personal knowledge gleaned here and there in travels and 
encounters. 2  In many of these works the Maghreb is only a fleeting 
shadow; this is not only because the major Arab television networks and 
channels were created in the Gulf countries, Egypt, or Lebanon, but also 
because this focus fits more easily with political or political-economy 
approaches in which the “Arab” world is limited to the countries of the 
Middle East. 

The proliferation of media on offer, satellite television included, has 
given rise to substantial and rich academic production on political 
economy and on ideological debates (Rinnawi, 2006; Seib, 2007; Lahlali, 
2001; Sakr, 2001, 2007; Kraidy and Khalil, 2009; Mellor et al., 2011), but 
has produced only a few scattered articles on reception and publics in 
Middle Eastern Arab countries. The marginality of such studies is hard to 
understand, since important studies have been written on older media, like 
Lila Abu-Lughod’s ethnographic studies of Egyptian television (2005, 
1997, 1995), Christa Salamandra’s work on Syrian television dramas 
                                                           
2 Certainly, there are studies on “audiences”, but these are quantitative analyses 

based on generic studies and show general tendencies. For Morocco, see 
Harras (2010); for an overall view, see the summaries by Hussain Amin and 
Leo Gher (2008) and Marwan Kraidy (2008). 



Satellite Television: The Power of Small Things 
 

5 

(2005, 2008), Charles Hirschkind’s (2001, 2006) on audiocassettes and the 
Da’wa movement, and others dealing with popular culture, such as Walter 
Armbrust’s unclassifiable work on mass culture in Egypt (1996, 2000).3 
Once again, in this field Egypt is overrepresented. 

The challenges of fieldwork in the region can be paralyzing and 
discouraging for those who want to engage in new research directions, but 
it seems to me that the greatest difficulty comes from the way that media 
and everyday things are seen in the Maghreb: as belonging to the ordinary, 
considered negligible because undefinable, and caught up in the evanescent 
and the intangible. 

Framing: Temporal Coordinates 

This study is marked by the brief but powerfully dense temporality of 
events that unfold so quickly that they are hard to follow. This is true in 
two senses. First, the arrival of satellite television was a striking event, and 
its full significance has not yet been grasped, particularly if we think of the 
possibilities it has given populations to escape the control exercised by 
governments over audiovisual media. The emergent and not always 
identifiable ways that populations and governments come to be implicitly 
opposed have left indelible traces in North Africans’ ways of thinking. 
This suggests that we can speak of a before and an after with regards to 
satellite television. The mutation in ways of thinking is imperceptible 
when viewed only from the moment, but when historicized and reframed 
in the context of the Maghreb of the “years of lead” (1970s, 1980s, 1990s) 
the depth of the changes that have occurred become apparent. 

One could say that the Maghreb, by coming into contact with satellite 
television, came out of itself, but in a way that had neither a single 
direction nor a single form. This movement took place in connection with 
other phenomena, and was fed by contact with other objects and realities, 
including the circulation of goods and objects, technologies, money, 
languages and persons (immigration and tourism), a greater availability of 
books, and the still recent memory of the colonial period. Satellite 
television is only one part of a whole, and belongs to a long history 
marked by exchanges between the south and north shores of the 
Mediterranean, and by national television, which has served and continues 
to serve, to some extent, as a relay. 4  In the first phases of satellite 
                                                           
3 I should also mention the work of Franck Mermier (2005) on Arab publishing, 

and of Yves Gonzales Tijano (1998) on Islamist pamphlets. 
4 “Satellite television” here refers to international and foreign television (which 

might be national, as for example the French channel Antenne 2), broadcast via 



Chapter One 
 

6

television in the mid-1980s, the televisual imaginary and many of its 
existential references were essentially Western, specifically French, 
although they faced some competition from Egyptian television series 
broadcast on national television. 

At the beginning of the 1980s Tunisia and Morocco began efforts to 
open their territory to other television stations. In 1989, Tunisia started 
renting broadcasting time to the French station Antenne 2, and gave it 
authorization for over-the-air broadcasting (Chouikha, 2006; Dahmen, 
2001; Ferjani, 2002). In 1988, Morocco created a privately-held company 
(Hidass, 2006) and an encrypted channel.5 But the major shift came with 
the massive, though as we will see uneven, adoption of satellite television. 
For the first time, North Africans had access to news coming directly from 
the north shores of the Mediterranean, primarily France, and some of 
them, Tunisians and Algerians especially, heard or discovered the leaders 
of the national political opposition for the first time (Ba, 1996; Dahmen, 
2001). With the launch of Pan-Arab channels in the mid-1990s, 6  the 
Mediterranean East made a dramatic entry into the Maghrebi imaginary, 
more powerfully, in my opinion, than earlier media like the Voice of the 
Arabs, which was broadcast from Egypt during Nasser’s presidency, or the 
Egyptian TV series that had been the Middle East’s most noticeable 
presence in the Maghreb. 

Second, this study is marked by the time in which its research took 
place. I began my first round of fieldwork in Algeria in December 1994. I 
wanted to understand how Algerians watched and made use of satellite 
television, at that time a novelty to which both the Islamists, the armed 
groups especially, and the State, which was struggling to dominate the 
public sphere, had quickly become opposed. In an article I wrote (Hadj-
Moussa, 1996), I argued that Algerians who chose satellite television were 
not only resisting the Islamist groups that threatened them, but were also 
developing and sharpening their critical sense towards the political 
authorities and their handling of public affairs, a critical sense that was 
widely shared and not based solely on individual perceptions. This 
interpretation might seem perplexing, not only because the predominance 
of terror at the time left little place for coordinated reactions, but also 

                                                                                                                         
satellite to the three countries of the Maghreb. It also refers to international 
satellite television created by the countries of the Maghreb to target their 
respective diasporas, and to the first private television stations in the Maghreb. 

5 I will not be discussing the development of this channel (for that, see Asloun, 
1995). 

6 The first Arab satellite channel was launched in Egypt on December 2, 1990 
(Hugh, 2004, p. 212). 



Satellite Television: The Power of Small Things 
 

7 

because television publics are ambiguous, generally characterized as 
scattered and uncertain, private and not public. I observed that criticism 
came from everywhere, carried by the aspiration for a more just, free, and 
democratic society that Algerians, just before the civil war, had 
experienced in their own “Spring” (1988-1992). The interviews I conducted 
brought to light major axes that structured the society, including gender 
relations and relations to language. Exposing these axes, the first of which 
refers to the foundations of society and the second to identity, brought 
important alterations to the dominant way the civil war was understood, in 
which a division between Arabic-speaking and French-speaking cohorts 
was made one of the variables explaining the Algerian fratricide. It also 
brought to light unconscious and shared understandings of the place of 
women in Algerian society and the public sphere. In sum, it revealed the 
centrality of gender relations. 

My subsequent work showed that the Algerian experience, despite its 
exceptional character (civil war, for example), was not unique. Beginning 
in the early 2000s my field was expanded to include Morocco and Tunisia, 
where I made several visits between 2000 and 2009.7 My initial intention 
was to compare the three countries, but during the interviews I realized 
quickly that, although jurisdiction in the audiovisual field was specific to 
each country (I will return to this), the drive to find spaces of free 
expression and links of affiliation and recognition played out in almost the 
same way in each of the three countries. 

In my initial comparative plan the capitals of each of the countries 
were to be the principal sites of observation, but this starting point, based 
on a certain realism and on practical concerns, was abandoned in favour of 
following the possibilities opened up by chance encounters. Comparison 
cannot be imposed at all costs, and a focus on the capitals was not justified 
by the reality of the terrain. This flexibility made me more sensitive to 
opportunities offered by the field (Maxwell, 2005, pp. 69-70). Beginning 
in my first round of fieldwork I interviewed people who lived outside the 
capital.8 This change proved very fruitful. The people I met in Tangiers 

                                                           
7 I did fieldwork in Tunisia in 2000-2001, 2005, and 2006; in Morocco in 2003, 

2007, and 2009; and in Algeria in 1994-1995, 1996, 1999, 2005, 2006, and 
2007. My visits lasted between four and nine weeks. Fieldwork was continued 
in a less systematic manner after 2009, and I have remained attentive 
throughout the drafting of this book. 

8 These first off-site interviews were in fact initially imposed on me by the 
constraints of the field. I would end up agreeing to meet with a cousin from 
Sétif, a niece from Gafsa, or an aunt from Meknès. But this “constraint” 
quickly proved to be a stunning opening for my research. 



Chapter One 
 

8

had valuable things to say about Spanish television, since long before the 
arrival of satellite television the Tangerois had been oriented more towards 
Spain than France. Tunisians living in cities of the interior close to the 
Algerian border told me that, before satellite television, they had been 
tuning in to Algerian television, which they felt was better than their own 
since it informed them of international events, including the first Gulf 
War, where they found its coverage to be excellent. And it was through 
interviewing people originally from Gafsa, or living in Thala, in Central-
West Tunisia, that I was best able to trace the trajectory of the parabolic 
antenna—or, to use its popular name, the parabola—and to understand 
how it gradually invaded Tunisia despite the blocks imposed by the 
regime.9 Including cities at a distance from political and administrative 
centres made the phenomenon of the parabola even more striking. 
Moroccans obtained their first parabolas thanks to informal markets, 
among other things, and the city of Nador (in northeast Morocco) is 
famous for its open market of electronic products, ranging from the newest 
to the cheapest, as a research participant who sold merchandise in Rabat 
and Casablanca told me.10 

Comparison became not a prerequisite but a way of noticing details 
particular to each case, which then brought out differences, often minor 
but still significant, between the three countries, such as the approximate 
time it took for satellite television to enter the homes of each country, or 
the individual and collective uses that were made of the parabola, and 
which social classes adopted it. This information is essential to 
understanding the nature of the televisual public, and to avoiding the 
common practice of treating it as homogenous. Throughout the Maghreb 
the upper middle classes were the first to access satellite television,11 but 
its entrance took very different forms. In Morocco, where television was 
                                                           
9 The Thalois and Kasserinois or the inhabitants of Kef (Central-West Tunisia) 

are part of the same demographic group as the Algerians living in Central-East 
Algeria, and share a long tradition of contacts and alliances. They get most of 
their goods from Algeria, and contraband markets are very active in the region. 
Even after the parabola was legalized, it was still mainly sold on the black 
market. 

10 To the traditional black market circuits between Europe and North Africa was 
added a regional Maghrebi circuit whose starting point was the Tunisian 
subsidiary of Canal Plus decoders (Dahmen, op. cit., p. 308). Starting in 1999, 
a market for rechargeable chip cards replaced decoders. During the last decade 
downloading access codes from the Internet to create chip cards has overtaken 
other ways of accessing pay TV. 

11 This refers not to the individuals who introduced it, but to the social strata that 
adopted and made lasting use of it. 



Satellite Television: The Power of Small Things 
 

9 

encrypted and therefore pay-access, it was adopted by collective mini-
networks in the second half of the 1980s. As a professor at the University 
of Rabat who had lived through this period told me, several renters in their 
small building shared pay television access, which was accessible only to 
the most well-off social groups. Collective use of pay television was thus 
limited, and ceased after several years due to economic difficulties. 

In Tunisia, satellite television reached the popular classes in the late 
1990s and early 2000s. As in Morocco, the well-off classes benefited for 
the first few years, until access was democratized. Larbi Chouikha’s 
interviews conducted in 1994 (Chouikha, 1995) concerned these classes, 
and included high-level officials and the traditional urban bourgeoisie who 
had earlier owned “large traditional dwellings in the heart of the Medina” 
(110). Collective or shared parabolas existed in both Tunisia and Morocco, 
but were limited either to small groups of subscribers or to persons who 
had first acquired administrative authorization. In Tunisia the authorities 
explicitly encouraged requests for authorization to use collective antennas 
(Dahmen, op. cit.), but without great success. 

In contrast, collective parabolas were much more popular in Algeria. 
First used by members of the nomenklatura (1985-1989) (Hadj-Moussa, 
1996), they quickly crossed class borders and spread throughout almost all 
of Algeria, including the cities of the South where some municipalities 
exercised oversight of television channels (for example, el Guerrara in the 
M’zab). These mini-networks were produced from below in the sense that 
voluntary collectives made up of residents of the same neighbourhood or 
city, ranging from 150 to 400 families, shared the same parabolic antenna. 
Stricto sensu the use of collective parabolas was illegal but, unlike Tunisia 
and Morocco, in Algeria popular strata quickly gained access to satellite 
television in a sort of unprecedented effervescence, even if the state did 
not renounce its total control over the audiovisual and the production of 
news related to the civil war (Molinès, 2002). This “laissez-faire, laissez-
passer” attitude had several causes (Mostefaoui, 1998; 1995, pp. 59-60). 
On the one hand, the riots of October 1988 had shaken from below the 
sociological imaginary that had predominated for nearly 30 years, 
fractured the “pensée unique”,12 and freed up many voices. On the other 
hand, the State could not risk alienating the population, heavily affected by 
the civil war, by direct intervention. Later on, this laissez-faire would 
develop into free passes for some. Finally, as I noted, satellite television 
became a piece in the merciless struggle for control of the public sphere 
                                                           
12 The expression “pensée unique”—single or unique thinking—is used to refer 

to the Algerian state’s attempt to impose a single identity and interpretation of 
history on the whole of the population. 



Chapter One 
 

10

between the state and the Islamists, the first presenting itself as the 
defender of freedom (of viewing) and democracy, and the second as 
defenders of authentic Algerian values. 

Around the end of the 1990s, the parabola’s popularity and spread 
became irreversible in all three countries. This democratization corresponds 
to the arrival of Arab satellite channels on the televisual market. Until the 
late 1990s the most-watched channels were Western, but from then on 
Arab channels began to compete with them. Overlap between the data 
from my fieldwork and other studies on the subject shows that the former 
are no longer the public’s central interest. Beyond the accessibility 
allowed by technological advances, political events including the wars in 
Afghanistan (2001) and Iraq (2003) encouraged the spread and presence of 
Arab television. Several research participants, especially in Tunisia and 
Morocco, chose to get a parabola or to access digital TV during the second 
Gulf War (2003) so that they could, in their words, get news “from all 
sources”. The parabola’s growing popularity also corresponded to the rise 
of the Al Jazeera network. If Arab channels remained in the shadow of 
other international channels for several years, the 2000s saw them become 
omnipresent in homes, cafés, and other public spaces in the Maghreb. 

Diffusion and Appropriation; Law and “Raison d’État” 

Parallel to the history of satellite television’s penetration into each of 
the three countries of the Maghreb and the role played by legislation or by 
its absence, there are two inseparable types of temporality at work. One 
has to do with the diffusion of satellite television and the other with its 
appropriation. The first corresponds to the period during which the 
satellite channels were launched, and involves the political motivations 
and geostrategic positioning of the groups of states that created them, and 
also the technological advances that made them increasingly accessible. 
This temporality has received substantial documentation and debate (Sakr, 
2001; Gher and Amin, 2000; Guaaybess, 2004; Rinnawi, op. cit., 2006). 
The second has to do with these channels’ reception, their selection by the 
public and their effects on their target populations. The reception of 
satellite television has a very brief history, even if the flourishing economy 
of satellite media and the many books and articles on the Arab world 
(usually shorn of the Maghreb), mainly in English, can give the impression 
that it has been much longer. It has lasted hardly 20 years, as satellite 
television became popular in the Maghreb in the late 1990s or early 2000s. 
Financial issues—the cost of an antenna or subscription—are only one 
variable in the decision to adopt the parabola, and a nuanced approach 



Satellite Television: The Power of Small Things 
 

11 

needs to consider other variables, including the control exercised by 
political regimes and its equally important evasion by the population. 

When satellite television first appeared in Tunisia, in order to obtain a 
parabola people had to submit a request to the authorities and pay an 
annual fee (Chouikha, 2006, p. 557); but this rule was officially annulled 
in 2006, as the use of illegal means had become generalized.13 

Such concessions, however, have not changed national audiovisual 
policies. In each of the three countries, the audiovisual domain has 
remained the regime’s guarded preserve. Algeria might seem like the most 
radical of the three, since for years it did not allow private television in its 
territory,14 but in fact neither Tunisia nor Morocco has truly opened up to 
the private sector despite overtures in their audiovisual policies. Tunisia’s 
overtures to Canal Horizon in 1991 and the over-the-air broadcasting of 
programmes from Antenne 2 in national territory since 1989 were both 
sowed with obstacles: the first faced the vagaries of a market that proved 
to be more limited than anticipated (Dahmen, op. cit.), while the second 
faced a harsh reality when the political regime decided to ban A2 from 
broadcasting in Tunisia after the publication of a book that criticized it, 
Notre ami Ben Ali by Nicolas Beau and Jean-Pierre Turquoi (1999).15 
Agreements were made with other channels, for instance with the Arab 
channels ART and Orbit, owned by Saudi private capital, but these were 
                                                           
13 In 2001, roughly half of the antennas installed in Tunisia came from the black 

market (Dahmen, op. cit., 305, sourced from ART). It is very difficult to find 
statistics on audience size in the Maghreb. See the IPSOS studies carried out in 
the region: 
http://www.ipsos.com/mediact/sites/ipsos.com.mediact/files/MENA_Audience
Measurement.pdf . My thanks to Aziz Douai of the University of Toronto for 
bringing this to my attention. 

14 As of the first revision of this text (April 7, 2013), the Algerian authorities had 
only recently given authorization to “tolerated” private channels to operate 
openly on Algerian territory for a provisional period of one year (cf. Liberté, 
“Echourouk TV, Ennahar TV et El-Dazaïria autorisées à ouvrir un bureau à 
Alger. Télé: toute une gymnastique pour exister”) <http://www.liberte-
algerie.com/actualite/tele-toute-une-gymnastique-pour-exister-echourouk-tv-
ennahar-tv-et-el-djazairia-autorisees-a-ouvrir-un-bureau-a-alger-197567> 
(consulted April 7 2013). In April 2014, we can note that some of these 
stations are highly problematic. During the 2014 presidential elections, they 
showed an extreme dependence on the regime, serving as platforms for the 
candidate-president and using outdated propaganda techniques against the 
members of the emerging Barakat movement, opposed to the Algerian 
president’s fourth mandate. 

15 In 1994 the Tunisian government had already forbidden “the import and sale of 
parabolic antennas” (Dahmen, op. cit., p. 178). 



Chapter One 
 

12

not formally or officially announced; one reason for this silence was the 
open secret that these channels’ owners were involved in substantial urban 
development projects on the Lake Tunis shoreline. 

Morocco, for its part, is considered the first Arab African country to 
have launched a private station, 2M International, in 1988. This encrypted 
pay-access station brought together important Moroccan capital and a 
range of foreign companies: Bouygues (France), Vidéotron (Canada), TF1 
and Canal Horizon (Asloun, 1995, p. 74). But 2M did not have the success 
that was expected, and in 1994 the Moroccan state took 80% control of 
it.16 2M presented the regime’s liberal face. It rearranged a few things, 
changing the drapes on Channel 1’s national news, with its unending 
reports on the activities of the king and government, by introducing news 
flashes and public affairs programmes. It mostly covered international 
events, but “maintained great discretion on Morocco” and remained 
profoundly subservient to the Makhzen, according to Ahmed Hidass 
(2006, p. 542).17 Morocco was also the first country in the Maghreb to 
rebroadcast the satellite channel Middle East Broadcasting Center (MBC) 
on the airwaves (Asloun, 1995; Mostefaoui, 1995); it was nicknamed “ma 
bonne est content” (Asloun, op. cit., p. 258)—literally, “my maid is 
happy,” using the same initial letters MBC—because it broadcast tele-
series that were popular with women who stayed at home. To access 
foreign channels, Moroccans first used couscous steamers (Sabry, 2010, p. 
96; Poindexter, 1991) and plastic bags (Asloun, op. cit., p. 117), makeshift 
receivers that were quickly replaced by parabolic antennas used mainly for 
individual reception.18  

Until 1992, as in Tunisia, all methods of reception required previous 
authorization and were strictly reserved for tourist complexes and hotels 
                                                           
16 In 2006, a similar experiment was attempted with Med1 Sat, a station affiliated 

with the first private radio station, Medi Radio 1. Medi Radio 1 was an 
initiative of King Hassan II (Zaid, op. cit., p. 131). It soon changed its name 
and in 2008 became 100% Moroccan owned. In 2010 it changed again, 
becoming private. In 2006 it was the only private television station accredited 
by the High Authority for the Audiovisual [Haute authorité de l'audiovisuelle]. 

17 The Makhzen refers to the politico-administrative leadership of Morocco under 
the king’s control. 

18 Tarik Sabry (2010) tells a picturesque story of a young man from Derb Mellah 
in Casablanca who one day noticed that the parabolic dish attached to the roof 
of the imposing Hyatt Regency Hotel was shaped like a couscous steamer. He 
put the idea into practice and it rapidly spread throughout the kingdom. 
Algerians living on the coast also used couscous steamers to capture French 
channels beginning in the 1970s (interviews in Algeria), long before the arrival 
of satellite channels. 



Satellite Television: The Power of Small Things 
 

13 

(Asloun, op. cit., p. 302). A law in 1992 (decree no. 2-91-338) relaxed these 
restrictions by merely requiring users of individual or collective antennas to 
declare them to the relevant authorities. To protect state television and 2M, 
a fee of 1,000 and 5,000 dirhams respectively was imposed on owners of 
individual or collective antennas. Popular discontent and massive recourse 
to the black market led to this fee being withdrawn in 1994. 

De-monopolization was de jure the most advanced in Algeria, but the 
National Broadcasting Enterprise (ENTD) did not need to worry about 
other broadcasters: the private sector was merely a decoration displayed to 
protect national unity. 

In all three countries, audiovisual regulations seemed at first sight to be 
liberal openings on the part of the regimes. Analysis shows, however, that 
in each case the field remained under the influence of the political 
authorities. According to Mostefaoui, the first relevant organization in 
Tunisia, the High Council for Information [Conseil supérieur de 
l'information], counted only one journalist among its members when it was 
created in 1974.19 The High Council for Communication [Conseil supérieur 
de la communication] which replaced it in 1989 “remained an empty 
shell” (1995, op. cit., p. 45). In Algeria, the High Council for Information, 
created in 1989, had provisions that left individuals only feeble autonomy, 
and the start of the state of emergency in 1992 put an end to its potentially 
interesting actions. The National Council for the Audiovisual [Conseil 
national de l’audiovisuel], created in 1991, was to elaborate directives for 
audiovisual creation and development in collaboration with the Prime 
Minister, but it also proved to be without substance (ibid., p. 48), and 
became a moralizing and censuring body. In Morocco, where the state 
historically had the upper hand over the audiovisual and left the press to 
the opposition (Zaid, 2009, p. 12), King Hassan II’s death marked a shift 
in audiovisual policies. On October 31, 2004, the Higher Council of 
Audiovisual Communication (HACA) was created. 20  This independent 
body had many responsibilities, which included awarding broadcasting 
licenses, ensuring pricing systems were respected, and defending freedom 
of expression. It was welcomed as an excellent initiative, the first of its 
kind in the Arab world; but it did not escape criticism, which pointed out 
its serious lack of transparency and raised questions around the way its 
members were nominated and the King’s overwhelming influence (Hidass, 
2006, pp. 545ff). Bouziane Zaid (2009), whose opinion on the subject is 
more nuanced than Hidass’, notes that liberalization and the awarding of 
                                                           
19 For a full account, see Mohamed Hamdane (2005). 
20 For a “condensed” version of the royal Dahirs [decrees] related to the creation 

of HACA, see http://www.haca.ma/index.jsp 



Chapter One 
 

14

broadcasting rights were already in place before the new laws, supporting 
Mostefaoui’s idea of a de facto monopolization of the audiovisual in the 
Maghreb. Zaid gives the example of Radio Sawa, the “Voice of America” 
in Arabic, financed by the American Congress, which received “an 
exceptional authorization to broadcast in Morocco” in 2003. Zaid notes 
that “at the time no juridical frame existed for such an authorization” (op. 
cit., p. 103)—and it received this from HACA only in 2006 (!). Zaid, who 
is interested in showing how HACA and the new laws influenced the 
functioning of 2M and el Oula (“The First”, in Arabic), believed that the 
latter functioned according to rules already in place when Radio 
Television Morocco (RTM) was operating.21 In reality, HACA in no way 
facilitated internal initiatives, since it maintained the same taboos: it is, in 
effect, forbidden to criticize Islam, the monarchy, or territorial integrity 
(for example in the case of the Western Sahara). 

Revenge of the “Parabolés” 

These political fine-tunings and foreclosed openings did not keep 
Maghrebis from accessing satellite channels. By the early 2000s, 
generalized individual use of parabolic antennas was an unavoidable fact. 
They became fixed, rather than rotating, and were turned almost 
exclusively in one direction: towards the satellites of Arab stations. The 
modes of reception also changed progressively: analog gave way to digital 
and to an array of choices between hundreds of available channels. 
Throughout the short history of the parabola, the pirating of pay channels 
has been a generalized practice, and access cards with pay channel codes 
were available for minuscule prices in neighbourhood shops across the 
Maghreb. We could say, in fact, that the history of satellite television is 
also a history of piracy. Following the first couscous steamer installed in 
the shadow of the satellite antenna on the Hyatt Hotel in Casablanca, the 
little cards with access codes for pay channels from across the 
Mediterranean slipped through the sophisticated code set up by broadcasters 
who wanted at all costs to enforce a policy of making consumers pay. 
Once again, like the parabolas (two-thirds of which, in 1999, had been 
bought on the black market - Dahmen, op. cit., p. 309), access cards for 
French channels from the TPS and Canal Satellite bundles were sold on 
the street22—Arab television was for the most part free-access—while the 
market in demodulators, a key piece in legal and black market commerce, 
                                                           
21 2M and the National Society of Radio and Television Broadcasting, of which 

el Oula is a part, are public channels. 
22 See Ghita Lamrani (2006). 



Satellite Television: The Power of Small Things 
 

15 

flourished.23 
Throughout the history of satellite television and its reception, the 

political economy of piracy has brought different local and global actors 
onto the scene and has created situations of precarious political and social 
equilibrium. Economically speaking, the piracy of station access codes has 
links to a whole series of trade networks, which include the most legal of 
commercial practices. If we look only at the management of access codes 
for pay television and the profits these create, there is a win-win situation 
for all the “partners”. But the economic is only one aspect of the parabola. 
In authoritarian contexts, where people need to develop strategies just to 
get by, the social and political effects on the public sphere are more 
important. These effects, because they are uncontrollable, pose a problem 
for the political authorities, who find themselves unable to censor 
unfavourable discourse or to limit the snowball effects of international 
events that inspire emulation within their national borders. Once satellite 
television had been massively adopted, blocking piracy might prove to 
have fatal long-term effects for the regimes in place. Grasping the stakes 
in play, they have practiced a policy of laissez-faire. 

This brief description of legal measures in the audiovisual field shows 
the degree to which television remains a sensitive issue for political 
regimes in the Maghreb, despite the economic openings that have been 
imposed on them. It also shows how, thanks to the “contradictions of the 
system”, whole populations have been able to win lasting victories and 
secure various gains. From this perspective, piracy is significant because it 
has allowed whole populations to access satellite television programmes. It 
has allowed them to make gains similar to those of the poor in Cairo and 
Tehran studied by Asef Bayat (2010, p. 211). These gains show that in 
authoritarian contexts it is important to understand how populations 
formulate demands and obtain rights, and by what means. I will return at 
greater length to the theoretical aspects of this in the second chapter. 
                                                           
23 Anissa Mekhaldi (2004) notes that, at the start of 2002, Algeria imported more 

than $122 million worth of demodulators (the device that deciphers the cards) 
and other telecommunication and satellite reception devices. Lamrani (op. cit., 
2006) quotes a young “craquer” (someone specialized in the traffic of decoding 
sites on the Internet) in the Ghallef neighbourhood of Casablanca, who was not 
overly worried about French companies’ efforts to encrypt their programmes. 
According to him, these were aimed at the French and other Europeans. He 
was not the only one who thought this way. Companies preferred to let their 
codes slip out, since it helped them unload the stocks of unsold demodulators 
in their own countries. In the Internet age, the “dream box” (a device that 
combines Internet access and satellite channels) is now the object of desire, but 
it remains highly restricted to urban centers and the middle classes. 



Chapter One 
 

16

The Grace of the Parabolas 

The arrival of satellite television in general, and Arab stations in 
particular, took place roughly in parallel to the political regimes’ overtures 
to pluralism and liberalism. Though there were significant variations from 
one country to another—a multiparty system in Morocco, the integration 
of the so-called moderate wing of Islamism in Algeria, its outlawing in 
Tunisia—in each case state television remained closed to the opposition, 
with the exception of Algeria between 1989 and 1991 where representatives 
of the opposition were given air time. With little or no access to national 
television, the Algerian Islamist opposition was the first to turn to satellite 
television, first to the French channels TF1 and TV5, and then later to Al 
Jazeera.24 The different elements of the Tunisian opposition created their 
own stations abroad—el Moustakilla, el Hiwar, and el Zitouna—and 
broadcast critical programmes into Tunisia (Chouikha, 2006, p. 557). 

One of the products of the opening of political regimes was an 
independent press. 25  To deal properly with this subject would require 
examining the situation prior to the pluralist opening, when the press was 
either muzzled or at the service of the regimes.26 The new press had to 
fight to seize new spaces of expression. To describe these societies, as 
certain authors do, strictly in terms of censorship, with freedom of 
expression opposed to it as a panacea (Lahlahi 2011, pp. 40-41; Fandy 
2007) is reductive, and ignores the complexity and ambiguity of 
authoritarian public spaces in the Maghreb. While Ben Ali’s Tunisia 
maintained an unmasked authoritarianism and continued to strangle its 
press, in Morocco and Algeria the independent press succeeded, despite 
structural weaknesses, in developing a faithful readership that has never 
demonized it. Because it seems to keep its distance from the political 
authorities, its readers see it as more reliable than national television or 
radio, though they might hope for more professionalism. The independent 
                                                           
24 The Islamists were very active in the field, to such an extent that their 

organizations (even if unacknowledged) were the first to arrive and bring 
assistance after the earthquake in central Algeria in 2003 (interviews). In 2002 
the Justice and Development Party (Morocco) included “more than 200 
organizations” in its network (Vermeren, 2004, p. 340). 

25 The printed press in Morocco had been pluralist and partisan since 
independence. An independent press was given authorization in the mid-1990s 
(el Ayadi et. al., 2006). 

26 Monthly and weekly magazines, even economic journals, were sometimes 
highly critical. The weekly Algérie actualités adopted a critical line under 
president Boumedienne (1965-1978), using and abusing the revolutionary 
language of the time. 



Satellite Television: The Power of Small Things 
 

17 

press in Algeria does little investigative journalism and does not always 
cite its sources, but it takes a critical stance and has a substantial ability to 
uncover things. The press in Morocco, even if it has in general interiorized 
the three untouchables—the monarchy, Islam, and the Western Sahara—
produces reports and investigations worthy of respect. For their part, 
Tunisians in the 2000s were able to overcome obstacles and to produce 
and share, with the help of the Internet and despite limited reach, 
information about their country that was otherwise suppressed. In all three 
countries, several people read the same newspaper, which increases the 
number of readers (Rebah, 2002; Coten, 2011).27 

Beyond this, the independent press in Algeria and Morocco circulates 
ideas and criticisms from outside the country by publishing articles by 
academics and intellectuals. In the interviews I conducted in Morocco, 
readers said that they appreciated writers’ interventions in the press and in 
magazines (see Chapter 5). In Algeria, arabophone and francophone 
dailies—Le Quotidien d'Oran, El Watan, Liberté and El Khabar—have for 
years been a link between the world of the university and the broader 
public, publishing idea pieces by academics and members of the Algerian 
diaspora. Newspapers and magazines in Morocco and Algeria also use the 
Internet, for instance via YouTube or on their websites, to disseminate 
debates and lectures from the cities where they are based, interviews with 
ordinary people, sit-ins, and so on. 

The Power of Small Things 

Media are both at the centre of the lives of social actors and a means by 
which they give meaning to their experience, by definition varied and 
multidimensional. Media allow criticism that resonates with everyday life 
and is supported by cultural references that can appear furtively in the turn 
of a phrase or gesture. For example, in Tunisia, when heavy police 
presence could be sensed almost everywhere, I met ordinary people who 
told me about their passion for the poetry of Cheikh el Imam, Marcel 
Khalifeh, Mahmoud Darwish or Nizar Qabbani, and recited or sang me a 
few verses. This is neither innocent nor coincidental, since these poets and 
artists were famous for their contributions to renewing poetics and for 
their critical and political engagements in the contemporary Arab world. 
And this is not just a random example: after all, many people were 
                                                           
27 Anouar Trabelsi, whose thesis deals with the Internet, heavily under 

surveillance by the Ben Ali regime, notes that information gained clandestinely 
on the Internet was shared with “other web surfers” and “people without access 
to the network” (2001, p. 351). 



Chapter One 
 

18

surprised by the Tunisian revolution, which startled them like a mushroom 
springing up from the white sands of Tozeur!28 

Many examples could be given as evidence of the networks of 
influence between different media, new and old: everyday speech, jokes, 
cartoons, satire, or music, all of which provide intermediary spaces for 
everyday actions and communications, and the criticism that flows from 
these. This criticism runs like a stream under the surface of the ground, 
and although it is visible it often goes unseen. In most social theory, this 
everyday criticism neither seems to evoke political life nor to be inserted 
into it, and as a result it is absent from discussions of the common good or 
of living together. It does not exist, and once it is mentioned it is already 
no longer there. This has a strange resemblance to the fate of popular 
culture that Michel de Certeau (2011) summarizes with the evocative 
phrase “the beauty of death”: it is resurrected by studies of folklore that 
are financed by the same state whose police came to destroy it. 

Still, several important studies have tried to defend the centrality of 
ordinary life and of “small things” in the context of authoritarian regimes. 
Jeffrey Goldfarb (2006) uses this expression to account for the importance 
of small things or small actions that allowed for the overthrow of the 
Polish totalitarian regime. He distinguishes between “factual truth” and 
“official truth”. For him, “free politics” is built on the former. Interactions 
between people and the small things these interactions produce actualize 
“free politics” (2006, p. 21). Democracy is in the details, Goldfarb says; it 
is actualized, for example, when oppressed people detach themselves from 
official truth and interact with each other. Without equating the Maghreb 
to Poland, we could say that the adoption of satellite television by North 
Africans constituted a detachment from official truth that provoked 
internal ruptures, especially in the way that individuals position themselves 
towards things imposed on them. Today, what regime would dare deny 
Moroccans, Tunisians, or Algerians access to satellite television? The 
results of this detachment, carried out every day and anchored in daily 
practices, are uncertain and have variable geometries. Detachment may 

                                                           
28 Similarly, when Tunisians voted for the Ennadha party in 2011, this seemed to 

some an unnatural gesture. This attitude, without confusing Ennadha with 
Tunisian society, ignores the fact that Tunisians are in the majority Muslims, 
and forgets that under Ben Ali’s regime they could not express their religious 
beliefs in public. This is also shown by Maryam Ben Salem’s (2010) research 
on the pressures experienced by women who wore the hijab. I met a member of 
the Ibadite minority in Tunisia who told me that he could not wear a beard, as 
dictated by his community’s tradition, because he would have been harassed 
by the police. 


